Maria Peszek

Maria Peszek – Biografia

Maria Peszek – Biografia

 

MaMaria Peszekria Peszek jest aktorką i piosenkarką. Urodzona w 1973 r. We Wrocławiu w rodzinie aktorów, zarówno jej ojciec Jan, jak i brat Błażej są aktorami.

W wywiadzie dla Gazety Wyborczej w Krakowie (1997) powiedziała, że ​​zawsze wiedziała, że ​​zostanie artystką: „Początkowo chciałem pracować w cyrku, potem marzyłem o karierze w operze, potem już wiedziałem, że zostanę aktorką „. W 1996 ukończyła szkołę aktorską w Krakowie. Debiutowała w 1995 roku w Sanatorium pod Klepsydrą w reżyserii Jana Peszka w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W 1996 roku Jerzy Grzegorzewski zaprosił ją do roli Małgoski w Don Juan Moliera; od tego czasu związana z warszawskim Teatrem Studio. Nadal współpracuje z Jerzym Grzegorzewskim w jego inscenizacjach w Teatrze Narodowym, w skład których wchodzi listopadowa Noc Stanisława Wyspiańskiego (1997), Wesele / Wesele Witolda Gombrowicza (1998). W 1997 r. Zagrała główną rolę w przedstawieniu Gombrowicza Ivona, księżniczki Burgunda / Iwona, ksiezniczka Burgunda w reżyserii Ewy Bułhak, w spektaklu Teatru Studio, a także w produkcji Antygony autorstwa Sofoklesa Zbigniewa Brzozy (1998). Recenzenci pochwalili jej „czysty nonsens” / poważny występ w filmie Danilo Charmsa Bam, w reżyserii Oskara Korsunova w Studio Theater (1998).

Ta młoda aktorka zasugerowała niezwykłe talenty aktorskie. Jej rola w produkcji Korsunovasa to prawdziwy koncert dla aktorskiego talentu. Maria Peszek uwewnętrzniła całą poetykę Zaklęć, a ona sama ucieleśniała tę poezję, zabijając publiczność dziwnym śmiechem co kilka minut, niczym postać z kreskówki.
– Piotr Gruszczyński w Tygodniku Powszechnym, sygn. 29, 19 lipca 1998 r
Otrzymała również bardzo dobre recenzje za kreację Simoniniego w „Bożych słowach” Ramona del Valle-Inclana w reżyserii Piotra Tomaszuka w warszawskim Teatrze Rozmaitości (1998). Chociaż jej rola nie była wiodącą, to jednak była ważna dla produkcji.


Jako aktorka Maria Peszek nigdy nie unikała nowych wyzwań i artystycznych eksperymentów. W spektaklu Orca act / Akt Orki Helmuta Kajzara w reżyserii Piotra Lachmanna w Poza Videotheatre zagrała w tym multimedialnym przedstawieniu u boku Jolanty Lothe-Lachmann i jej ojca Jana Peszka. Podczas 21. Przeglądu Piosenki Teatralnej we Wrocławiu grała rolę Gelsominy z La Strady Felliniego w utworze Jestem wiatrem, jestem burzą Mateusza Pospieszalskiego i Rafała Dziwisza. Jej występ jako Fat Angel w filmie Petera Turriniego „Miłość na Madagaskarze” w reżyserii Zbigniewa Brzozy w Teatrze Studio (2000) był także bardzo bliski nastrojom i konwencjom filmów Felliniego. Aktorka zagrała w kilku sztukach wyprodukowanych przez Telewizję Polską. Jedną z nich była rola Olgi w sztuce Mariusza von Mayerburga Fire Face / Feuergesicht w reżyserii Piotra Łazarkiewicza (2000).

Maria Peszek jest dwukrotnym laureatem Festiwalu Dwa Teatry / Dwa Teatry w Sopocie. W 2001 roku otrzymała nagrodę za swój występ w Małżeństwie w reżyserii Jerzego Stuhra, a trzy lata później jury pochwalił jej występ w Martwej Królewnie. Zagrała także w adaptacji filmowej Wiedźmina, na podstawie opowiadań Andrzeja Sapkowskiego.

 

Teledysk Ej MariaKariera muzyczna
W 2005 roku Maria Peszek wydała swój debiutancki album Miasto Mania. Został bardzo dobrze przyjęty zarówno przez krytyków, jak i publiczność. Kilka miesięcy po premierze album uzyskał certyfikat platyny. Muzykę skomponował lider Voo Voo Wojciech Waglewski i jego synowie Fisz i Emade. Miasto Mania było również ścieżką dźwiękową do multimedialnego spektaklu pod tym samym tytułem, który miał swoją premierę w warszawskiej Fabryce Trzciny.